ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆရာေတာ္အသၽွင္ဉာဏိႆရ၏ေမးခြန္းမ်ားအေပၚ ဆရာႀကီးဦးဦးသာထြန္း (ရခိုင္ျမန္မာပ႑ိတ) မွ ေျဖၾကားခ်က္မ်ားအနက္ မိန္းခြန္းနံပါတ္ (၁၉) ၏ ေျဖၾကားရွင္းလင္းခ်က္ကို ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ထုတ္ေဝေသာ ရခိုင္သဟာယအသင္း မဂၢဇင္းအမွတ္ (၃) တြင္ ေရးသားေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ယခုဆရာေတာ္၏ ေမးျမန္းေသာ က်န္ေမးခြန္း (၅) ခုအေပၚ ဆရာႀကီး၏ေျဖၾကားရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကို အျပည့္အစုံ ေဖာ္ျပေရးသားလိုက္ပါသည္။
ေမးခြန္းနံပါတ္ (၂) ဗုဒၶ၏ပါဠိေတာ္အဠကထာမ်ားတြင္မပါရွိဘဲ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဓညဝတီျပည္သို႔ ႂကြေရာက္ၿပီး ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္၌တန႔္ရပ္သည္ဟု ေရးသားေျပာဆိုၾကသည္။ ဤအေၾကာင္းကိုလည္း ရွင္းလင္းေပးပါ။ ေမးခြန္းနံပါတ္ (၃) ဗုဒၶ၏ပါဠိေတာ္အ႒ကထာစသည္တို႔၌မပါရွိဘဲ ျမတ္စြာဘုရားသည္ စႏၵသူရိယမင္းႀကီးႏွင့္ေတြ႕ဆုံၿပီး မာဟာမုနိဘုရားကိုသြန္းလုပ္ခဲ့သည္ဟု ေရးသားေျပာဆိုၾကသည္။ ဤအေၾကာင္းကိုလည္း ေျဖရွင္းေပးပါ။
အသၽွင္ဘုရား၏ေမးခြန္းနံပါတ္ (၂) ႏွင့္ (၃) ကို တေပါင္းတည္းေျဖၾကားလိုပါသည္။ ေမးခြန္းမ်ားမွာ တသေဘာတည္း ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ပါဘုရား။ တပည့္ေတာ္သည္ ရခိုင္ျပည္သို႔ ဗုဒၶဘာသာေရာက္လာခဲ့ပုံကို နံပါတ္ (၁) ေမးခြန္းအေပၚ အေသးစိတ္ရွင္းလင္းေလၽွာက္ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္ဘုရား။ ေနာက္ထပ္ ေလၽွာက္ထားပါမည္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္တို႔ ရခိုင္ျပည္တြင္ ယခုကိုးကြယ္ေနေသာ ဗုဒၶဘာသာမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုရင္မ်ား အုပ္စိုးခဲ့ေသာကာလမွ ဆက္ခံယူထားေသာ ဗုဒၶအယူဝါဒျဖစ္ပါသည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္မတိုင္မွီ ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ရွိခဲ့ပါသည္။ ထိုၿမိဳ႕ကိုအုပ္စိုးေသာဘုရင္မ်ားမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာမင္းမ်ားျဖစ္ပါ၍ သာသနိကအေဆာက္အဦးမ်ားစြာ တည္ထားခဲ့ပါသည္။ ရဟန္းပညာရွိမ်ား ထြန္းကားခဲ့ပါသည္။ ဤေလာင္းၾကက္ဘုရင္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ေနရဥၥရာၿမိဳ႕တြင္အုပ္စိုးခဲ့ေသာ ဘုရင္မ်ားမွတဆင့္ လက္ခံယူျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေနရဥၥရာၿမိဳ႕တြင္ ထြန္းကားခဲ့ေသာ ဗုဒၶသာသနာမွာ ပုရိန္ၿမိဳ႕မွဆင္းသက္ေသာ ဗုဒၶသာသနာျဖစ္ပါသည္။ ပရိန္ၿမိဳ႕တြင္အုပ္စိုးခဲ့ေသာဘုရင္မ်ားသည္ ပဥၥၿမိဳ႕မွ ဗုဒၶသာသနာကို တဆင့္လက္ခံယူလာခဲ့ပါသည္။ ပဥၥာၿမိဳ႕ ဗုဒၶသာသနာမွာလည္း ေဝသာလီၿမိဳ႕မွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေဝသာလီၿမိဳ႕ကို စတင္တည္ေထာင္ေသာ မဟာတိုင္းစျႏၵားမင္းႀကီးသည္ မဟာမုနိဘုရားတြင္ ကုသိုလ္ေကာင္းမွုျပဳလုပ္ခပါသည္။ သိမ္ေတာ္ႏွင့္ပလႅင္ေတာ္မ်ားကို အသစ္တဖန္တည္ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ ေတြ႕ရပါသည္။
တပည့္ေတာ္ ေရွ႕ကေလ်ာက္ထားခဲ့သည့္အတိုင္း ထိုမင္းႀကီးကုသိုလ္ေကာင္းမွုျပဳခဲ့သည္ကို မဟာမုနိဘုရားကုန္းေတာ္ ဒုတိယအဆင့္ အေရွ႕ေတာင္ေထာင့္ ယကၡေသနာပတိပနာဒ႐ုပ္ထုတြင္ စာေရးထိုးခဲ့ပါသည္။
အမွန္တည္ဟိခေသာၿမိဳ႕
ဤကဲ့သို႔ မဟာတိုင္စျႏၵမင္းႀကီးသည္ မဟာမုနိသိမ္းေတာ္ကို အသစ္တဖန္တည္ေဆာက္သည္ဟုဆိုသျဖင့္ မဟာတိုင္းစျႏၵမင္းႀကီးမတိုင္မွီကပင္ သိမ္ေတာ္အေဟာင္းႏွင့္ မဟာမုနိ႐ုပ္သၽွင္ေတာ္မွာ ဟိႏွင့္နီၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္ဘုရား။ ယင္းသို႔ျဖစ္လ်င္ ေဝသာလီေခတ္မတိုင္မွီ မည္သည့္ေခတ္ဟိခသည္ကို ၿခီရာေကာက္အတိုင္းလိုက္ပါလၽွင္ ဓညဝတီၿမိဳ႕ေတာ္မွာ စိတ္ကူးယဥ္ၿပီးရြီးခေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္မဟုတ္ေၾကာင္း လီယာဥ္မွရိုက္ကူးထားေသာ ဓါတ္ပုံကိုၾကည့္ျခင္းျဖင့္ သိနိုင္ပါသည္။ အမွန္တကယ္ဟိခေသာ ၿမိဳ႕ျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္တြင္းျပည္ပသမိုင္းပညာသၽွင္မ်ားက ယုံၾကည္လက္ခံပါသည္ဘုရား။
သပၸဒါနပကာရနက်မ္းမွာဟိ
တပည့္ေတာရို႔၏သမိုင္းမ်ားတြင္လည္း တတိယဓညဝတီၿမိဳ႕ေတာ္ကို စႏၵသူရိယမင္းတည္ေၾကာင္း ဖတ္ရပါသည္။ ဤစႏၵသူရိယဘုရင္ ဓညဝတီ၌ အုပ္စိုးစဥ္ကာလမွာ ျမတ္စြာဘုရားသၽွင္ အေနာက္မဇၩိမေဒသ၌ ဟိနီခ်ိန္ျဖစ္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္လက္ထဲတြင္ဟိနီေသာ သပၸဒါနပကာရနက်မ္းတြင္ စႏၵသူရိယမင္းလက္ထက္ ဘုရားသၽွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဓညဝတီသို႔ႂကြေရာက္ၿပီး မဟာမုနိ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ကိုသြန္းေၾကာင္း အေသးစိတ္ ရြီးထားပါသည္။
ေက်ာက္စာက သက္သီခံ
၎ျပင္ ေတာင္ေပါက္ႀကီးေက်ာက္စာကလည္း သက္သီခံနီပါသည္ဘုရား။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ စႏၵသူရိယမင္းအား ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ႏွင့္ ႐ုပ္တုဆင္းတုေတာ္မ်ားကို တည္ထားကိုးကြယ္ျခင္းျဖင့္ရအပ္ေသာ အက်ိဳးတရားမ်ားကို သတၱဳဗိမၺပူဇနိယနိေသသသုတၱန္ျဖင့္ေဟာၾကားခပါသည္။ ဤသုတၱန္မူရင္းစာပီလည္း ဟိပါသည္ အသၽွင္ဘုရား။
ဂုဏ္ျပဳထားသည့္႐ုပ္တု
စႏၵသူရိယမင္းအား ျမတ္စြာဘုရား ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကိုေဟာၾကားနီဟန္ ထုလုပ္ထားေသာ ေက်ာက္ျပားတခ်ပ္ကိုလည္း တြိရပါသည္။ ေဝသာလီမဟာတိုင္း၊ စျႏၵမင္းႀကီးက စႏၵသူရိယမင္းအား ဂုဏ္ျပဳထုလုပ္ထားေသာ ႐ုပ္တုျဖစ္ဟန္တူပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသၽွင္သည္ ရခိုင္ျပည္ဓညဝတီကို ႂကြေရာက္စဥ္က ေသလာဂီရိေတာင္ေပၚ၌ရပ္တန႔္ၿပီး ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ပီးေၾကာင္း သပၸဒါနပကာရနက်မ္းတြင္ အေသအခ်ာေဖာ္ျပထားပါသည္။ ခ်စ္သားအာနႏၵာ၊ ငါသည္ ဘုရားျဖစ္ရန္အတြက္ ဆယ္ပါးေသာပါရမီေတာ္ႏွင့္ သုံးဆယ္ေသာပါရီေတာ္ငယ္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းခရေသာကာလ၌ ဤဓညဝတီျပည္တြင္ အလီလီလူအျဖစ္က်င္လည္ဖူးခသည္။ ယခုငါရပ္တန႔္နီေသာ ေသလာဂီရိေတာင္၏အနီးပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ပန္းပြတ္သမားအျဖစ္ႏွင့္ ငါနီထိုင္ခသည္။ ငါဘုရား ပရိဗၺာန္စံလြန္ၿပီး ေနာက္ကလ၌ ငါ၏ေၾကာရိုးေတာ္ဓာတ္ကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္လတၱံ့။ ေၾကာရိုးေတာ္ဓာတ္ေစတီ တြင္လတၱံဟု ဗ်ာဒိတ္ပီးခပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္ကို ေနာက္ကာလတြင္ ေက်ာက္ေတာ္ဓာတ္ေစတီဟု ေခၚတြင္ပါသည္။ ထိုနာမည္ကို အစြဲျပဳ၍ ျမစ္တဖက္ဟိၿမိဳ႕ကိုလည္း ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕ဟု ေခၚတြင္ပါသည္။
႐ုပ္ရွင္ေတာ္သြန္းေၾကာင္းယုံၾကည္
ဤကဲ့သို႔ ဘုရားဗ်ာဒိတ္ဝင္ ဓာတ္ေတာ္ေစတီ (၂၄၈) ဆူဟိပါသည္။ ဤဓာတ္ေတာ္ေစတီမ်ားကို ေဝသာလီျပည္သၽွင္ မဟာတိုင္းစျႏၵမင္းႀကီးသည္ ျပန္လည္ျပဳပ်င္ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္တမ္းအရ သိရပါသည္။ ဤအေၾကာင္းကိုေထာက္၍လည္း ထိုဓာတ္ေတာ္ေစတီမ်ားမွာ ေဝသာလီေခတ္မတိုင္မွီကပင္ ဟိႏွင့္ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိနိုင္ပါသည္။ ရခိုင္သမိုင္းစာပီႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ႐ုပ္ဝတၱဳသက္သီျဖင့္လည္းေကာင္း ကိုက္ညီနီပါ၍ စႏၵသူရိယမင္းလက္ထက္ ျမတ္စြာဘုရားသၽွင္ ဓညဝတီသို႔ႂကြေရာက္ၿပီး မဟာမုနိ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ကို သြန္းလုပ္ေၾကာင္း ယုံၾကည္ပါသည္ဘုရား။
မႏၲေလးမဟာမုနိ ဘယ္ကရလာသလဲ
ေနာက္တခ်က္က ဆရာေတာ္တို႔မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ရွိေနေသာ မဟာမုနိဘုရားကို ဘယ္ကရယူခဲ့ပါသလဲဘုရား။ ဤမဟာမုနိဘုရားကို ဘိုးေတာ္ဘုရား၏သားေတာ္ႀကီးဥပရာဇာသည္ ရခိုင္ျပည္မွပင့္ယူခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါလားဘုရား။ ဤဘုရားႀကီးသမိုင္းမွာလည္း ရခိုင္ျပည္ဓညဝတီျပည္သၽွင္ စႏၵသူရိယမင္းသြန္းလုပ္ေၾကာင္း ေရးထားပါသည္ဘုရား။ သမိုင္းအေစာင္ေစာင္၌လည္း မဟာမုနိဘုရားကို စႏၵသူရိယမင္းသြန္းလုပ္ေၾကာင္း တညီတညြတ္တည္းေဖာ္ျပထားပါသည္ဘုရား။ ယင္းျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ရခိုင္ျပည္သို႔ႂကြေရာက္၍ ေသလာဂီရိေတာင္ေပၚ၌တေထာက္ရပ္တန႔္ၿပီး စႏၵသူရိယမင္းေလၽွာက္ထားသျဖင့္ နန္းေတာ္သို႔ႂကြေရာက္သီတင္းသုံးၿပီး မဟာမုနိ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ကို သြန္းလုပ္သည္မွာ မွန္ကန္ေၾကာင္း ေျဖၾကားလိုပါသည္ ဘုရား။
ေမးခြန္းနံပါတ္ (၄) သဂၤါယနာေျခာက္တန္၌ မပါဘဲလ်က္ ရခိုင္ျပည္ေဝသာလီ ေရႊေတာင္ႀကီး၌ စတုတၳသဂၤါယနာကို တင္သည္ဟု ေရးသားေျပာဆိုၾကသည္။ ဤအေၾကာင္းကိုလည္း ေျဖရွင္းပါ။
ဤေမးခြန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ တပည့္ေတာ္အရွည္ေျဖၾကားရမည္ျဖစ္ပါသည္ဘုရား။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ၿပီးမၾကာျမင့္မွီကာလတြင္ အဇာတသတ္မင္းႀကီးသည္ ပထမအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပါသည္ဘုရား။ တင္ရေသာအေၾကာင္းရင္း၊ တင္ခဲ့ေသာေနရာႏွင့္တိုင္းျပည္၊ တင္ရာ၌အားေပးအားေျမႇာက္ေပးေသာဘုရင္၊ တင္ရာ၌ပါဝင္ေသာရဟႏၲာမ်ား၊ ဦးေဆာင္ေသာရဟႏၲာ၊ ရည္ညႊန္းေသာဂါထာပုဒ္၊ ပါဠိေတာ္စသည္အားျဖင့္ အဂၤါဆယ္တန္ႏွင့္ၿပီးေအာင္တင္ခဲ့ေၾကာင္း ဖတ္ရပါသည္ဘုရား။
ပဥၥမသဂၤါယနာတင္
တပည့္ေတာ္ရို႔ ရခိုင္ျပည္ဖက္ကစာပီတိမွာ သဂၤါယနာအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သဂၤါယနာႀကီး၊ သဂၤါယနာေခ် (ငယ္) ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားတြိရပါသည္။ သဂါယၤနာႀကီးမ်ားကို နံပါတ္စဥ္အတိုင္းရြီတြက္ၿပီးလၽွင္ သဂၤါယနာငယ္မ်ားကိုေတာ့ မိမိရို႔၏တိုင္းျပည္အတြင္း၌ နံပါတ္စဥ္တပ္တားခပါသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ပဥၥာၿမိဳ႕၌ ဘုရင္မင္းရင္ျဖဴသည္ ဧကဒသမေျမာက္သဂၤါယနာကိုတင္၏ဟူ၍ ရြီးထားခ်က္ကိုတြိရၿပီးလၽွင္ ၎မင္းသည္ ပဥၥမေျမာက္သဂၤါယနာကိုလည္းတင္၏ဟုလည္း တြိရပါသည္။ ဘုရင္တပါးတည္း သဂၤါယနာႏွစ္ႀကိမ္တင္ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ဤသို႔ျဖစ္လၽွင္ မင္းရင္ျဖဴသည္ သဂၤါယနာႀကီးကို ပဥၥမအႀကိမ္တင္ၿပီးလၽွင္ သဂၤါယနာငယ္ကို တဆယ့္တႀကိမ္ေျမာက္တင္သည္ဟု မွတ္သားရပါသည္ဘုရား။
သမိုင္းမွတ္တမ္းမွာ
တပည့္ေတာ္ သဂၤါယနာတင္ျခင္းဆိုင္ရာ ရခိုင္ျပည္သို႔စီးဆင္းလာေသာ ရီစီးေၾကာင္းကိုရာ ေလၽွာက္ထားပါသည္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္ရွိက ေလၽွာက္ထားသည့္အတိုင္း တပည့္ေတာ္ရို႔ရခိုင္တြင္ မိမိရို႔၏သာသနာဆိုင္ရာ ဆင္းသက္ပုံသည္လည္းေကာင္း၊ မိမိလူမ်ိဳးဆင္းသက္ရာ၎၊ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဘုရင္မင္းဆက္မ်ား စဥ္ဆက္ဆင္းသက္လာပုံကို သီးျခားတြိရပါသည္။ ဤအေၾကာင္းမ်ားကို မိမိရို႔၏သမိုင္း မွတ္တမ္းမ်ားမွာ တြိရမည္ျဖစ္ပါသည္ ဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စြံလြန္ၿပီးေနာက္ မၾကာမွီကာလတြင္ ပထမအႀကိမ္သဂၤါယနာကို ရာဇၿဂိဳဟ္၌က်င္းပျပဳလုပ္ပါသည္။ အဇာတသတ္မင္းႀကီးက အေထာက္အကူျပဳၿပီး အသၽွင္မဟာကႆပ ဦးေဆာင္ပါသည္။ အသၽွင္မဟာကႆပမိန္းသမၽွ အသၽွင္အာနႏၵကေျဖၾကားၿပီး ႏွုတ္ထက္ရြတ္၍ သဂၤါယနာတင္ခပါသည္။ ပဇာေၾကာင့္ သဂၤါယနာတင္သည္ဆိုပါေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေသာအခါ အေလာင္းေကာင္ကို နံ့သာထင္းမ်ားစုပုံၿပီး မီးသၿဂႋဳဟ္ရန္အတြက္ မီးလၽွို႔ေသာ္လည္း ထင္းမ်ားမွာ မီးမေလာင္ပါဘုရား။ ပဇာေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဘုရားသၽွင္၏တပည့္ႀကီးျဖစ္ေသာ အသၽွင္မဟာကႆပ မေရာက္သိမ့္၍ျဖစ္ပါသည္ဘုရား။ တပည့္ငါးရာျဖင့္ လမ္းခရီးမွာ ဟိနီပါသိမ့္သည္။ အသၽွင္မဟာကႆပ၏ တပည့္ရဟန္းမ်ားမွာ ပုထုဇဥ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္အတြက္ ဘုရားသၽွင္ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ၿပီး ႂကြင္းက်န္ရစ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကိုျမင္ရလၽွင္ ဘုရား၏ကိုယ္ကာယမွျဖစ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ယုံမွားသံသယျဖစ္ဖြယ္ဟိပါသည္ဘုရား။ မိမိမ်က္ျမင္ကိုယ္တြိမွ ျမတ္စြာဘုရား၏ ကိုယ္ကာယေတာ္မွ ဓာတ္ေတာ္မ်ားႂကြင္းသည္ကို ယုံၾကည္မည္ျဖစ္ပါသည္ဘုရား။ ေနာက္တခ်က္က ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရားကို အသက္ရွင္စဥ္မဖူးေျမာ္ရေသာ္လည္း ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေသာအေလာင္းေတာ္ကို ဖူးေျမာ္ရလၽွင္လည္း ဘုရားသၽွင္အေပၚ ပိုမိုၾကည္ညိဳသဒၶါပြားမ်ားစီရန္အတြက္ မီးမေလာင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္ဘုရား။
အသၽွင္မဟာကႆပႏွင့္ရဟန္းမ်ား ကုႆိနာ႐ုံျပည္သို႔လာရာလမ္းတြင္ တခုေသာသစ္ပင္ရင္း၌ နားေတာ္မူပါသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ တကၠတြန္းတေယာက္သည္ မႏၵာရဝနတ္ပန္းကိုထီးလုပ္၍ေဆာင္းၿပီးလၽွင္ ကုႆိနာ႐ုံျပည္ဖက္မွ ပါဝါျပည္ဘက္သို႔ လာနီသည္ကို အသၽွင္မဟာကႆပျမင္ပါသည္။ ထိုတကၠတြန္း၏ေျပာခ်က္အရ ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေၾကာင္း ၾကားသိရပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေၾကာင္းၾကားသိရေသာအခါ အသၽွင္မဟာကသပႏွင့္ပါလာေသာ သုဘဒၵရဟန္းသည္ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံလြန္သျဖင့္ ငိုကၽြီးနီေသာရဟန္ုးရို႔အား မငိုကၽြီးရန္ေျပာၿပီး ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟန္းမ်ားကို ဤသည္ေသာအရပ္ကို မလားရ၊ ဤသည္ေသာအက်င့္ကို မက်င့္ရ၊ စသည္ျဖင့္ ငါရို႔ကိုခ်ဳပ္ခ်ယ္သည္၊ ယခုျပဳလိုရာ ျပဳနိုင္ၿပီဟုဆိုပါသည္။
ပထမသဂၤါယနာတင္
ထိုသုဘဒၵရဟန္း၏စကားကိုၾကားမိေသာ အသၽွင္မဟာကႆပသည္ မ်ားစြာတုန္လွုပ္မိပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသၽွင္ပရိနိဗၺာန္စံလြန္သည္မွာ ခုႏွစ္ရက္တပတ္ရာဟိသိမ့္သည္။ ဘုရားေဟာတရားေတာ္မ်ားႏွင့္ ဝိနည္းေတာ္မ်ားကို မ်က္ကြယ္ျပဳမည့္ အရိပ္အေရာင္ေပၚလတ္ၿပီ။ သာသနာေတာ္ဆုတ္ယုတ္ရန္အေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္သည္ဟု စိတ္၌မွတ္သားမိပါသည္ဘုရား။ ယင္းေၾကာင့္ ဘုရားသၽွင္ေဟာသမ်ကို ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားမွစုေပါင္း၍ ျပန္လည္ရႊတ္ဆို သံဃာယနာတင္ရန္ အႀကံျဖစ္ပါသည္ဘုရား။ ယင္းေၾကာင့္ အသၽွင္မဟာကႆပအမွုးျပဳေသာ ရဟႏၲာငါးရာရို႔သည္ ပထမသဂၤါယနာကို တင္သည္မဟုတ္ပါလား ဘုရား။
ဒုတိယ သဂၤါယနာတင္
ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံ၍ ႏွစ္ေပါင္းတရာၾကာေသာအခါ ဝိဇၨီတိုင္းသားရဟန္ုးရို႔သည္ ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတာ္မ်ား၌ ျပင္ဆင္ခ်က္ (၁၀) ခ်က္ကိုျပဳလုပ္ပါသည္။ ဘုရားသၽွင္၏ဝိနည္းေတာ္ကို ဖီဆန္လာၾကသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ေဝသာလီျပည္တြင္ ကာလေသာကမင္းကတကာျပဳ၍ အသၽွင္မဟာကႆပအမွုးျပဳကာ ရဟႏၲာခုႏွစ္ရာ (၇၀ဝ) ရို႔သည္ ဒုတိယအႀကိမ္သဂၤါယနာတင္ပါသည္ ဘုရား။
တတိယသဂၤါယနာတင္
တတိယအႀကိမ္သဂၤါယနာကို ပါဋလိပုတ္ျပည္သၽွင္အေသာကမင္းႀကီးကဒကာျပဳ၍ ရဟႏၲာအသၽွင္ ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ႀကီးအမွုးျပဳလ်က္ ရဟန္းတေထာင္ျဖင့္တင္ပါသည္။ ဤသည္ရို႔မွာ မဇၺ်ိမေဒသ၌ တင္ခေသာသဂၤါယနာ သုံးတန္ျဖစ္ပါသည္။
စတုတၳသဂၤါယနာတင္
တပည့္ေတာ္ရို႔ ရခိုင္ေဝသာလီတြင္ စတုတၳအႀကိမ္သဂၤါယနာတင္ေၾကာင္းကို ေလ်ာက္ထားပါမည္ဘုရား။ ေဝသာလီေခတ္သည္ ေအဒီ (၄) ရာစုမွ (၉) ရာစုအထိ ထြန္းကားေသာေခတ္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေဝသာလီမင္းမ်ားသည္ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ သီဟိုဠ္နိုင္ငံႏွင့္ လူမွုေရးအရေသာ္၎ ဘာသာေရးအရေသာ္၎၊ ဆက္ဆံမွုဟိပါသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ေဝသာလီဘုရင္ သီရိစျႏၵမင္း (သီရိသုဓမၼဝိဇယမင္း) သည္ သိဟိုဠ္မွ ရဟန္းသံဃာတေထာင္ကိုပင့္ေဆာင္ၿပီး ရခိုင္ျပည္မွ ရဟန္းသံဃာတေထာင္ သံဃာႏွစ္ေထာင္ရို႔ျဖင့္ ေဝသာလီေရႊေတာင္ႀကီးတြင္ သဂၤါယနာတင္ခပါသည္။
ေမဓပညာေမာ္ကြန္းမွာ
အႀကီးအမွုးျပဳေသာပုဂၢိဳလ္မွာ စူဠေရဝတရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးျဖစ္ပါသည္။ သုံးႏွစ္ၾကာေအာင္ ႀကီးျပားငါးေထာင္ေပၚတြင္ရြီးသားၿပီး သဂၤါယနာတင္ေၾကာင္း ေမဓပညာေမာ္ကြန္းစာတြင္ တြိရပါသည္ဘုရား။ သံဃာေတာ္မ်ားသီတင္းသုံးနိုင္ရန္အတြက္ ေရြေတာင္ေက်ာင္းႀကီးကို ညီစြာညႇိၿပီး ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးငါးေဆာင္ေဆာက္လုပ္ေၾကာင္း ထိုေမာ္ကြန္းအရသိရပါသည္။ ကနိတိုင္ ေက်ာင္းေတာ္ရာမ်ားကို တြိနိုင္ပါသည္။ မဇၩိမေဒသတြင္ အေသာကမင္းႀကီးတင္ခေသာသဂၤါယနာမွာ တတိယအႀကိမ္ျဖစ္သျဖင့္ ထိုတတိယအႀကိမ္မွဆက္လက္ရြီတြက္ေသာေၾကာင့္ ေဝသာလီ၌တင္ေသာ သဂၤါယနာမွာ စတုတၳအႀကိမ္ျဖစ္ပါသည္ ဘုရား။
သဂၤါယနာႀကီး
သဂၤါယနာတင္ရာတြင္ ဘုရား၏ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကိုသိကၽြမ္းက်င္ေသာ ရဟႏၲာမ်ားပါဝင္မွရာ အထေျမာက္ေၾကာင္း သိရပါသည္ဘုရား။ ယင္းကဲ့သို႔ ရဟႏၲာမ်ားပါဝင္၍တင္ခေသာ သဂၤါယနာမ်ားကို ရခိုင္ရို႔က သဂၤါယနာႀကီးဟုေခၚပါသည္။ ေဝသာလီတြင္တင္ေသာ သဂၤါယနာႏွင့္ ရခိုင္ျပည္မွ ဝိပႆနာဓူရ ရဟန္းငါးရာ၊ ဂႏၶာဓူရ ရဟန္းငါးရာပါဝင္ၿပီး သီဟိုဠ္က လည္းထိုအတိုင္းပါဝင္ေၾကာင္း ေမာ္ကြန္းအရသိရပါသည္။ ဤအေၾကာင္းမ်ားကို တပည့္ေတာ္ရို႔ ဆင္းရဲမြဲေတနီ၍ ပုံႏွိပ္ဖို႔မတတ္နိုင္ပါသိမ့္ဘုရား။ ထုတ္ဝီပီးဖို႔ပုဂၢိဳလ္လည္း မဟိသိမ့္ပါ။ ရြီးနိုင္ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားဟိပါသိမ့္သည္ ဘုရား။ ယင္းကဲ့သို႔ စာပုံႏွိပ္ၿပီး မထုတ္ဝီနိုင္သျဖင့္ သိသူနည္းပါးနီပါသည္။ ဟိလ်က္ႏွင့္နည္းနီျခင္းရာျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ထြက္ေပၚလာပါလိမ့္မည္။
သဂၤါယနာတင္သည့္ကိစၥႏွင့္ တပည့္ေတာ္တခုေလၽွာက္ထားလိုပါသည္။ သဂၤါယနာတင္ျခင္းမွာ ျမတ္စြာဘုရား သဗၺညဳတေရႊညာဏ္ေတာ္ရသည္မွစၿပီး ဝါဆိုလကပင္ ပရိနိဗၺာန္စံသည့္ကာလအထိ ေလးဆယ့္ငါးဝါအတြင္းေဟာၾကားခေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို သဂၤါယနာတင္ပါေရလား။ (သို႔မဟုတ္) သီရိဓမၼေသာကမင္းႀကီးလက္ထက္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကိုသန႔္စင္ခသည့္အေၾကာင္းမ်ားကိုပါ တတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္သည္မွာ ထည့္သြင္းခပါေရလား။ ထိုနည္းတူသီဟိုဠ္တြင္ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ခေသာ ဝ႗ဂါမဏိမင္းႀကီး၏ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကိုပါ စတုတၳသဂၤါယနာတြင္ ရြီးသားမွတ္တမ္းတင္ခပါေရလား။ တပည့္ေတာ္ရို႔ ေဝသာလီတြင္တင္ခေသာ သဂၤါယနာအေၾကာင္းကို စာပီမ်ား၌လည္းေကာင္း၊ သမိုင္း႐ုပ္ႂကြင္း အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း တြိရပါသည္။ တပည့္ေတာ္ရို႔ႏွင့္တကြ နိုင္ငံျခားသုေတသီရို႔ လက္ခံထားပါသည္ဘုရား။
မိန္းခြန္းနံပါတ္ (၅) ရခိုင္ျပည္ဟိဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ေက်ာက္ရိုးေတာ္ဓာတ္၊ ဦးရာဇ္ေတာ္ဓာတ္၊ လိုင္ရိုးေတာ္ ဓာတ္စသည့္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအမည္းပီထားၾကသည္။ ဤအေၾကာင္းကိုလည္း ပါဠိေတာ္အ႒ကထာ၌ မတြိရ၍ ေျဖယွင္းပီးပါ။
ဘုရားသၽွင္ပရိနိဗၺာန္စံလြန္၍ မီးေလာင္ကၽြမ္းေသာအခါ ဓာတ္မြီေတာ္ႏွစ္မ်ိဳး ႂကြင္းက်န္ပါသည္။ တမ်ိဳးမွာ အသမြိႏၷဓာတ္ေတာ္ႏွင့္ သမြိႏၵဓာတ္ေတာ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ အသမၺိႏၷဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ နဖူးသင္းက်စ္ေတာ္တဆူ၊ ညႇပ္ရိုးေတာ္ႏွစ္ဆူ၊ စြယ္ေတာ္ေလးဆူျဖစ္ပါသည္။ သမၺိႏၷဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ အေရာင္သုံးမ်ိဳးႏွင့္ အရြယ္အစားသုံးမ်ိဳးႂကြင္းေၾကာင္း ရခိုင္ဓာတုဝင္က်မ္း၌ ရြီးထားပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏တကိုယ္လုံးမွ ဓာတ္ေတာ္ေပါင္းသၽွစ္စရြက္ႂကြင္းပါသည္။ ကြမ္းစားအားျဖင့္ တဆယ့္ေျခာက္ကြမ္းစားျဖစ္ပါသည္။ အေရာင္အဆင္းအားျဖင့္ ေရႊေရာင္၊ ပြတ္သစ္စခ႐ုသင္းေရာင္၊ ခ်ရားစိအေရာင္ရို႔ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသၽွင္၏ကိုယ္မွႂကြင္းက်န္ရစ္ေသာဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ႏွစ္ျပည္ေထာင္မင္းရို႔အား ေဒါနပုဏၰားက ဝီပီးပါသည္။ မိမိရို႔အရပ္ေဒသမ်ားတြင္ ကိုးကြယ္ၾကပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားကို မၾကာမွီ အဇာတသတ္မင္းတိုက္ယူၿပီး ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္မွာ ၿမီထဲေစတီတည္၍ထားကိုးကြယ္ပါသည္။ ဓာတ္ေတာ္အေၾကာင္း ဤနီရာတြင္ဆုံးနီပါၿပီ။ ဤသည္ကား ေပါင္ေတာ္ဓါတ္၊ မ်က္လုံးေတာ္ဓါတ္၊ လိုင္ရိုးေတာ္ဓါတ္စသည္ျဖင့္ အ႒ကထာ၌ မပါဟိပါ။
ဓာတ္ေတာ္မ်ားေရာက္ဟိပုံ
သို႔ေသာ္ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ကနိထိ ရခိုင္ျပည္၌ အမည္နာမႏွင့္တကြ တည္ဟိနီပါသိမ့္သည္။ ဤဓာတ္ေတာ္မ်ား ရခိုင္ျပည္သို႔ ပေဇာင္ပိုင္ေရာက္လာသည္ကို ယွင္းလင္းေလၽွာက္ထားပါမည္။ ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံလြန္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္းသၽွစ္ရာတဆယ့္သၽွစ္ႏွစ္အၾကာတြင္ ပါဋလိပုတ္ျပည္၌ သီရိဓမၼေသာကမင္းႀကီး ထီးနန္းစိုးစံပါသည္။ ထိုမင္းႀကီးသည္ ဓမၼာခႏၶာေပါင္း သၽွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကိုရည္စူးၿပီး ေစတီတည္လိုသျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား၏ဓာတ္မြီေတာ္မ်ားကို ရွာေဖြပါသည္။ အဇာတသတ္မင္းျပဳထားခေသာဓာတ္ေတာ္မ်ားကို တူးေဖာ္ယူပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ေရႊပန္းကန္တြင္ အားလုံးတစုတေပါင္းတည္းျဖစ္နီပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားကို အသၽွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္သည္ အသားမွျဖစ္ေသာဓာတ္၊ အရိုးမွျဖစ္ေသာဓာတ္၊ အသြီးမွျဖစ္ေသာဓာတ္စသည္ျဖင့္ ခြဲျခားပါသည္။ အေသးစိတ္အားျဖင့္ ဦးေခါင္းေတာ္ဓာတ္၊ ဦးေႏွာက္ေတာ္ဓာတ္၊ မ်က္လုံးေတာ္ဓာတ္စသည္ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား၏အဂၤါႀကီးငယ္မွျဖစ္ေသာဓာတ္ေတာ္မ်ားကို တခုခ်င္းခြဲျခမ္းၿပီး သီရိဓမၼေသာကမင္းအား ပီးသနားပါသည္။
သီရိဓမၼေသာကမင္းႀကီးသည္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကိုရဟိေသာအခါ ဌာပနာသည္။ ဤေစတီတည္ရမည့္ နီရာေဒသမ်ားကို အသၽွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆအား မိန္းေလၽွာက္ပါသည္။ ထိုအခါ အသၽွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆက တကာေတာ္မင္းႀကီး ဤဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ဌာပနာၿပီး ေစတီတည္ရန္နီရာေဒသမ်ားမွာ ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားဟိစဥ္ကပင္ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ပီးခေသာ နီရာတိုင္းတြင္ ေစတီတည္ရမည္ဟု ေျပာပါသည္။ ထိုနီရာမ်ားသို႔ ေစတီတည္ရန္အတြက္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားပို႔ေဆာင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန႔္ႁမြက္ပါသည္။ ထိုအခါ အသၽွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္သည္ အသၽွင္ဗာဟုလမေထရ္ႏွင့္ အသၽွင္တိႆမေထရ္ရို႔အား ျမတ္စြာဘုရားဗ်ာဒိတ္ေတာ္ပီးေတာ္မူခသည့္ ရခိုင္ျပည္အႏွံ့နီရာမ်ားတြင္ ေစတီတည္ထားရန္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ပို႔စီပါသည္။
သူရိယစကၠမင္းလက္ထက္မွာ
ထိုအသၽွင္ရို႔သည္ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ရခိုင္ျပည္သို႔ ႂကြေရာက္ပါသည္။ ယင္းအခ်ိန္တြင္ ရခိုင္ျပည္ဓညဝတီတြင္ သူရိယစကၠမင္ႀကီးမင္းျပဳလ်က္ဟိပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားကို အသၽွင္ႏွစ္ပါးသည္ သူရိယစကၠမင္းႀကီးအား ပီးအပ္ၿပီး ေစတီတည္မည့္အရပ္မ်ားကို ေျပာၾကားပါသည္။ သူရိယစကၠမင္းႀကီးသည္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားလက္ခံယူၿပီး မွူးႀကီးမတ္ႀကီးစစ္သူႀကီးမ်ားကို ေစတီတည္ရန္အတြက္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားပီးအပ္ၿပီး ျမတ္စြာဘုရား ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ႁမြက္ဆိုခသည့္နီရာတိုင္းသို႔ လားေရာက္၍ေစတီတည္စီပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ရခိုင္ျပည္သို႔ ႂကြေရာက္ေသာအခါ ရပ္တန႔္ေတာ္မူၿပီး ဗ်ာဒိတ္ပီးခေသာ ေသလာဂီရိေတာင္ေတာ္၌ ေက်ာက္ရိုးေတာ္ဓာတ္ကို ဌာပနာၿပီး ေစတီတည္ပါသည္။ မဥၥဴပဗၺတေတာင္တြင္ ခ်က္ေတာ္ဓာတ္ကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ပါသည္။ မိဂပဗၺတေတာင္၌ သင္းက်စ္ေတာ္ဓာတ္ကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ပါသည္။
တျပည္လုံးမွာ
ဤသို႔ျဖင့္ ရခိုင္ျပည္တခုလုံးတြင္ ဗ်ာဒိတ္ဝင္ေစတီ (၂၄၈) ဆူကို တည္ထားကိုးကြယ္ခပါသည္။ ဓာတ္ေစတီမ်ားကို ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺန္စံလြန္ၿပီးမွ တည္ထားျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ဤသည္က ဦးေခါင္းေတာ္ဓာတ္၊ ဤသည္ကား ဦးေႏွာက္ေတာ္ဓာတ္၊ ေပါင္ေတာ္ဓာတ္၊ ၿခီသလုံးေတာ္ဓာတ္စသည္ျဖင့္ ခြဲျခမ္းေဟာၾကားျခင္းကို မျပဳနိုင္ေတာ့ပါဘုရား၊ ယင္းေၾကာင့္ ဘုရားေဟာပါဠိေတာ္ အ႒ကထာစသည္ရို႔မွာ မပါဟိျခင္းျဖစ္ပါသည္ ဘုရား။
အမွန္တည္ေသာဓာတ္ေတာ္မ်ား
အ႒ကထာစသည္ရို႔မွာမပါဟိေသာ္လည္း ကနိထက္တိုင္ ေက်ာက္ရိုးေတာ္ဓာတ္၊ လိုင္ရိုးေတာ္ဓါတ္၊ ခ်က္ေတာ္ဓါတ္၊ လၽွာေတာ္ဓာတ္စသည္ျဖင့္ တည္ဟိနီပါသည္။ ဤဓာတ္ေတာ္အမည္မ်ားကိုလည္း ဓညဝတီေခတ္မွစၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္ဘုရင္မ်ား ျပန္လည္ျပဳပ်င္ခသည္ကို ကမၺည္းေက်ာက္စာ ထိုးခပါသည္ဘုရား။ ယင္းေၾကာင့္ ဘုရားေဟာပါဠိေတာ္ အ႒ကထာစသည္ရို႔မွာ မပါေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္တည္ဟိေသာ ဓာတ္မြီေတာ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေလၽွာက္ထားပါသည္ ဘုရား။ ဓာတ္မြီေတာ္ေစတီမ်ားမွာ ကစၧပနဒီေခၚကုလားတန္ျမစ္၏ဝဲယာတေလၽွာက္၌လည္းေကာင္း၊ အဥၥနနဒီေခၚ ေလးၿမိဳ႕ျမစ္၏ ဝဲယာတေလၽွာက္၌ လည္းေကာင္း၊ သရီရနဒီေခၚသရီေခ်ာင္း၏ ဝဲယာတေလၽွာက္၌လည္းေကာင္း၊ ရႏၶနဒီေခၚ ရမ္းေခ်ာင္း၏ ဝဲယာတေလၽွာက္၌လည္းေကာင္း၊ ရမ္းျဗဲကၽြန္း၊ ဖ႐ုံကာကၽြန္း၊ သံတြဲစေသာ နီရာေဒသအႏွံ့ ရခိုင္တျပည္လုံးတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားတည္ထားခပါသည္။ ဗုဒၶ၏ဓာတ္ေတာ္နိုင္ငံဟုလည္း ေခၚသင့္ပါသည္။
မိန္းခြန္းနံပါတ္ (၆) ရခိုင္ျပည္တြင္အသုံးျပဳေသာပါဠိေတာ္မ်ားမွာ ျမန္မာမူျဖစ္သေလာ၊ မည္သည့္မူနည္း။ သဂၤါယနာေျခာက္တန္တြင္ပါေသာမူ ျဖစ္သေလာ၊ ေျဖယွင္းပီးပါ။
တပည့္ေတာ္ရို႔ ရခိုင္ျပည္တြင္ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ပိဋကတ္ကို ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ေတာ္ဟု ေခၚပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံကိုေရာက္ဟိေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မွာ သထုံကတဆင့္ အေနာ္ရထာမင္းယူခဲ့ေသာ ပိဋကတ္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။ သထုံပိဋကတ္မွာလည္း သီဟိုဠ္မွတဆင့္ေရာက္လာေသာ ပိဋကတ္ျဖစ္၍ သီဟိုဠ္ပိဋကတ္ေခၚေၾကာင္း သိရပါသည္ဘုရား။ သီဟိုဠ္မွာလည္း သၽွင္မဟာဗုဒၶေဃာသပိဋကတ္ႏွင့္ သီဟိုဠ္နိုင္ငံသားရို႔အေခၚ စရိယပိဋကတ္ဟူ၍ ဟိပါသည္ဘုရား။ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္၊ လာအိုရို႔မွာဟိေသာပိဋကတ္ကို ဇင္းမယ္ပဏၰာသပိဋကတ္ေတာ္ဟုေခၚေၾကာင္း သိရပါသည္။
ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္
တပည့္ေတာ္ရို႔ ရခိုင္ပိဋကတ္ကို ပဇာေၾကာင္းေၾကာင့္ ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ဟုေခၚရျခင္းကို ယွင္းျပပါမည္ဘုရား။ ပထမအႀကိမ္ သဂၤါယနာမူအတိုင္း ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပါသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္မူအတိုင္း တတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပါသည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္လည္း စတုတၳအႀကိမ္သဂၤါယနာတြင္ တတိယအႀကိမ္ကမူအတိုင္း သဂၤါယနာတင္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ မူရင္းအတိုင္း အဆင့္ဆင့္ စတုတၳအႀကိမ္ထိ ဆင္းသက္လာေသာ္လည္း ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ပ်င္ဆင္ျခင္း၊ ႏွုတ္ပယ္ျခင္း လုံးဝမျပဳဘဲ တသေဝမတိမ္း ရခိုင္အေခၚ စာမ်ဥ္းအခၽြတ္ပင္လၽွင္ မွန္ကန္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ စာမ်ဥ္းဆိုသည္မွာ မ်ဥ္းေၾကာင္းကိုေခၚျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ရွိစကားမွာ မ်ဥ္းေၾကာင္းကို ႀကိဳးတန္းဟုေခၚပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ သစ္တုံးတတုံးကို လႊဆရာက ဗဟိုခြဲလိုလၽွင္ သစ္တုံး၏ေခါင္းမွနီ၍ မီးသြီးသုတ္လိမ္းထားေသာႀကိဳးကို အလယ္က်ေအာင္ထားၿပီး အျခားတဖက္မွ လူတဦးက ႀကိဳးကိုတင္းေအာင္ကိုင္၍ ႀကိဳးကိုဆြဲရိုက္ရပါသည္ ထိုအခါ မီးသြီးသုတ္လိမ္းထားေသာ ႀကိဳး၏အေၾကာင္းသည္ သစ္တုံးေပၚ၌ ထင္ရွားစြာေပၚပါသည္။ လုံးဝေကာက္ေကြ႕ျခင္းမဟိပါ။ ထိုနည္းတူစြာ ရခိုင္ျပည္ဟိ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားမွာလည္း ႀကိဳးတန္းသည္ အေကာက္အေကြ႕မဟိသကဲ့သို႔ ျပဳပ်င္ျခင္း၊ ပ်င္ဆင္ျခင္း၊ ႏုတ္ပယ္ျခင္းတည္းဟူေသာ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ အေကာက္အေကြ႕မဟိပါသျဖင့္ ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ဟုေခၚပါသည္။
ပိဋကတ္တိုက္ ေလးဆယ့္သၽွစ္ခု
ရွိရခိုင္ဘုရင္မ်ားအုပ္စိုးေသာေခတ္က ေျမာက္ဦးပတ္ဝန္းက်င္တြင္ သံဃာတေထာင္ဆံ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး သုံးဆယ့္ေျခာက္ေက်ာင္းဟိေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။ ထိုေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ား၌ ဗုဒၶစာပီကိုသင္ၾကားေသာ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ေတာ္ကိုစံထား၍ ေလ့လာကတ္ပါသည္။ ထိုပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ထားဟိရန္အတြက္ ပိဋကတ္တိုက္ေခၚပုထိုးမ်ားကို ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေနရာအႏွံ့တြင္ တြိရပါသည္။ သမိုင္းအဆိုအရ ပိဋကတ္တိုက္ေပါင္း ေလးဆယ့္သၽွစ္ခုဟိေၾကာင္း သိရပါသည္။ ယခုအခါ ၿပိဳပ်က္လားသျဖင့္ အခ်ိဳ႕တဝက္ကိုရာ တြိရပါသည္။ ယခုထက္တိုင္ အေကာင္းပကတိေတြ႕ရေသာ ပိဋကတ္တိုက္မွာ (ခ်ိန္ကိုက္) ပိဋကတ္တိုက္၊ (ဘက္ေတာ္) ပိဋကတ္တိုက္၊ (မယ္ေတာ္ကူ) ပိဋကတ္တိုက္ရို႔ ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းေၾကာင့္ ရွိေခတ္ကရြီးသားခေသာပီေစာင္မ်ား၌ ေဝသာလီတြင္ သဂၤါယနာတင္ခစဥ္က မူအျဖစ္ထားခေသာ ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ေတာ္မွတဆင့္ ရြီးကူးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကို ပီစာ၏အဆုံး၌ ႀကိဳးတန္းပိဋကတ္ေတာ္အတိုင္း ရြီးကူးျခင္းျဖစ္ပါသည္ဟု ရြီးထားသည္ကို ကနိတိုင္ ပီစာမ်ား၌ တြိနိုင္ပါသည္ ဘုရား။
တပည့္ေတာ္သည္ အသၽွင္ဘုရား၏မိန္းခြန္းမ်ားကို ယွင္းလင္းေျဖဆိုခဲ့သည္မွာ ေလးနာရီခန႔္ၾကာျမင့္ပါၿပီ။ တပည့္ေတာ္၏ယွင္းလင္းေျဖဆိုခ်က္မ်ားကိုလည္း သေဘာေပါက္လက္ခံလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။ အသၽွင္ဘုရားရို႔မွာ ဘုရားဖူရန္လည္းဟိနီပါသိမ့္၍ တပည့္ေတာ္၏ယွင္းလင္းေျဖဆိုခ်က္မ်ားကို အဆုံးသတ္ခြင့္ျပဳပါဘုရား။
ဆရာႀကီး၏ေျဖၾကားေလၽွာက္ထားခ်က္အေပၚ အသၽွင္ညာဏိႆရဆရာေတာ္ႀကီးမွ ေနာက္ထပ္ မိန္းျမန္းျခင္းမျပဳေတာ့ဘဲ ဘုရားဖူးရန္အတြက္ ညဇာသား (၅) ခ်က္တီးခန႔္တြင္ သၽွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးမွ ႂကြလားေတာ္မူပါသည္။
0 comments:
Post a Comment