စြယ္စံုၿမိဳ႕ေတာ္သို႕ လာေရာက္လည္ပတ္ေသာသူအေပါင္းတို႔ ကိုယ္စိတ္ႏွလုံးရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႔ၾကပါေစလို႔ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းေပးလိုက္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

Thursday, July 13, 2017

ရခိုင္လူမ်ိဳး


ရခိုင္လူမ်ိဳးအမ်ားစုတို႔ သည္ ရခိုင္ကမ္းေျမာင္ေဒသ တြင္ေနထိုင္ၾကသည္။ ျမန္မာ့လူဦးေရ၏ ေလးရာခိုင္ႏွုန္းႏွင့္ အထက္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးသည္ တိဗက္-ျမန္မာအုပ္စုမွ ျမန္မာအစုဝင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ေဝါဟာရ အေခၚအေဝၚျဖစ္ေသာ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးတြင္ သက္ႏွင့္ ရခိုင္၊ ႏွိုင္းၿပိဳင္ေတာင္သူ၊ ပ်ဴကမ္းယံေယာ၊ ထားဝယ္ေႏွာက၊ မ်ိဳးသတၱဟု ျမန္မာ ခုနစ္မ်ိဳး ပါဝင္ေၾကာင္း အဆိုရွိေလသည္။ ထိုတိဗက္-ျမန္မာအုပ္စုဝင္ ျမန္မာအစုကား ေအဒီ ကိုးရာစုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္မွ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္လာၾကဟန္ တူသည္ဟု ဆို၏။ ယင္းတို႔အထဲတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံအလယ္ပိုင္း ပူအိုက္ေျခာက္ေသြ႕ေသာ ေျမျပန႔္လြင္ျပင္သို႔ ေရာက္ၿပီးေနာက္၊ ထိုမွတစ္ဆင့္ ဆက္လက္ထြက္ခြာသြားသူမ်ားလည္း ရွိၾကေသးရာ ရခိုင္လူမ်ိဳး လည္း ထိုသူတို႔အထဲတြင္ အပါအဝင္ ျဖစ္ေလသည္။

ယခုအခါ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြ၊ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ မင္းျပား၊ ေက်ာက္ေတာ္၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ သံတြဲ အစရွိသည့္ ေျမျပန႔္ပိုင္းတြင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားတို႔ ေနထိုင္လ်က္ရွိၾကသည္။ အမ်ိဳးတူသည္ကို လိုက္၍ လူမ်ိဳးစုတို႔ကို သတ္မွတ္ခြဲျခားသည့္ ဘာသႏၲရ သုေတသနနည္း အရဆိုလၽွင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အသံကြဲ ျမန္မာစကားမ်ားကို ေျပာဆိုၾကေသာ လူမ်ိဳးမ်ားတြင္ ပါဝင္ သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာအစုဝင္ ေတာင္ရိုး၊ အင္းသား၊ ထားဝယ္၊ ဓႏု၊ ရခိုင္ႏွင့္ ေယာ စကားမ်ားသည္ ျမန္မာစကားႏွင့္ အလြန္နီးစပ္ေလသည္။

ျမန္မာနိုင္ငံျပည္မႏွင့္ ရခိုင္ျပည္အၾကားတြင္ ရခိုင္ရိုးမ(ေခၚ)အေနာက္ရိုးမေတာင္တန္းတည္ရွိသျဖင့္ ရာဇဝင္ခ်င္း ဆက္စပ္မွုမရွိလွေခ်။ ရခိုင္ျပည္သည္ ပင္လယ္ကမ္းေျခတစ္ေလၽွာက္တြင္ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ နိုင္ငံျခားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ အေရာက္အေပါက္ပိုလြယ္သည္။ ရခိုင္ရာဇဝင္အစမွာ အလြန္ေရွးက်၍ မင္းဆက္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိသည္။ ရခိုင္၌ ေတြ႕ရေသာ ေရွးေက်ာက္စာမ်ားအနက္ အာနႏၵစျႏၵ ေက်ာက္စာ၌ ဘီစီ၅၁၈ မွစ၍ ေအဒီ ၇၂ဝ တိုင္ေအာင္ မင္းစဥ္မင္းဆက္ကို ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ေစာလြန္းေသာ မင္းတို႔ကို ဧကန္မွန္ သည္ဟု မယူဆလိုလၽွင္ ျဖစ္နိုင္ေသာ္လည္း ရခိုင္တြင္ ၿမိဳ႕တည္၍ စာေပအေရးအသား တတ္ကၽြမ္းလ်က္ ဗုဒၶဝါဒီ၊ ျဗာဟၼဏဝါဒီ ရွိသူတို႔သည္ ခရစ္ႏွစ္ဦးမွစ၍ ရွိေနၾကသည္ဟု ဆိုေလသည္။ ယင္းတို႔သည္ ေငြဒဂၤါးမ်ား သြန္းလုပ္၍ ေရာင္းဝယ္ရာတြင္ ပိုက္ဆံအျဖစ္ သုံးသည္။ ထိုသူတို႔ကား ျမန္မာနိုင္ငံအလယ္ပိုင္းမွ ပ်ဴတို႔ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုစဥ္ကေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ မင္းတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ျပည္သူတို႔ကား မည္သည့္အမ်ိဳးျဖစ္၍ မည္သည့္အခါကပင္ ရခိုင္၌ အေျခစိုက္လ်က္ ျပည္ရြာထူေထာင္သည္ကိုမူ မေျပာနိုင္ေသးေခ်။

မည္သို႔ျဖစ္ေစ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္ေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးသည္ ေရွးႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာကပင္ မိမိတို႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ကိုယ္ပိုင္စာေပယဥ္ေက်းမွုျဖင့္ အေျခစိုက္ တိုးတက္လာေသာ လူမ်ိဳးျဖစ္ေပသည္။

ရခိုင္စာေပ ယဥ္ေက်းမွုသည္ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ ထြန္းေျပာင္ခဲ့ေပသည္။ ရခိုင္စာေပႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေက်ာက္စာ၊ ေမာ္ကြန္းစာမ်ားကို ဓညဝတီေခတ္ (ဘီစီ ၅ ရာစုမွ ေအဒီ ၄ ရာစု)မွ စ၍ ရွာေဖြေတြ႕ရွိရသည္ဟု ဆိုသည္။ ရခိုင္ရတု၊ လကၤာ၊ ဘြဲ႕၊ ဧခ်င္းတို႔ကိုလည္း ေဝသာလီေခတ္ (ေအဒီ ၁၅ ရာစုမွ ၁၈ ရာစု)တို႔၌ အခိုင္အမာ ေတြ႕ရွိရေလသည္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္စာေပသည္ ေအဒီ ၁၇၈၄ ခုႏွစ္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္ စစ္ျဖစ္ၿပီးေသာ အခ်ိန္ႏွင့္ ေအဒီ ၁၈၂၄-၂၆ ခုႏွစ္ ၿဗိတိသၽွနယ္ခ်ဲ႕တို႔လက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ေသာ အခ်ိန္မွအစျပဳ၍ တျဖည္း ျဖည္း ေမွးမွိန္ခဲ့ရေလသည္။

အေခၚအေဝၚ
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔အား တျခားလူမ်ိဳးတို႔အေခၚအေဝၚ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားအား ရခိုင္၊ အာရကန္၊ ေမာက္ စသျဖင့္ေခၚေဝၚမွုမ်ားလည္းရွိၾကပါသည္..အာရကာန္ ဆိုေသာစကားအသုံးအႏွုံးမွာ ပါဠိ အာရကၡမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး မိမိကိုယ္ကိုလည္းေကာင္း ပတ္ဝန္းက်င္နိုင္ငံမ်ားကိုလည္းေကာင္း ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ေစာင့္ေရွာက္သည့္လူမ်ိဳးဟု အဓိပၸါယ္ရပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အေနာက္တိုင္းစာေပမ်ားတြင္ အသုံးမ်ားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ေမာက္ဟူေသာ အေခၚအေဝၚမွာ ဘဂၤလီစာေပမ်ားတြင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားအား ေခၚေဝၚသုံးစြဲေသာ စကားလုံးျဖစ္ပါသည္။ ရခိုင္တို႔သည္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူရာ အိႏၵိယျပည္ေျမာက္ပိုင္းမွမာဂတိုင္းသားမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ယင္းမွ ဆင္းသက္လာေသာ အႏြယ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မာဂတတိုင္းသားမ်ား ေမာက္ ဟုေခၚေဝၚသုံးစြဲခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ေနာက္ခံသမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ ေပၚေပါက္လာပုံ
ရခိုင္ဆိုေသာ စကားသည္ ပါဠိ စကားမွ ဆင္းသက္လာသည္။ ရကၡိတ (အမ်ိဳးကို ေစာင့္ေရွာက္သူ)ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။

ပ်ဴ ႏွင့္အႏြယ္တူ ကမ္းယံ လူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာနိုင္ငံဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း ေဒသဘက္သို႔ဝင္ေရာက္သည့္ အခ်ိန္ကာလ ေလာက္မွာပင္ အေနာက္တိဗက္အႏြယ္ဝင္ အျခားလူမ်ိဳးစုမ်ားသည္လည္း ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္း ေဒသမ်ားသို႔ အိႏၵိယနိုင္ငံ အေရွ႕ပိုင္းေဒသ မ်ားဘက္မွ ဝင္ေရာက္လာၾကသည္။ ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းေဒသႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ သမိုင္းမ်ားကို ေလ့လာသည့္ အခါ ေရွးအက်ဆုံး မင္းဆက္မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားသည္ စစ္ေတြပတ္ဝန္းက်င္ ေဒသတဝိုက္ေလာက္တြင္ အေျခခံသည္ကို အမ်ားဆုံးေတြ႕ရွိရသည္။

ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းေတာင္ပိုင္း ေဒသမ်ား သို႔ဝင္ေရာက္ ေျခခ်သည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွာ ပ်ဴႏွင့္အႏြယ္တူ ကမ္းယံလူမ်ိဳးမ်ား သည္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း အရပ္ေဒသမ်ားမွတဆင့္ ဝင္ေရာက္ လာဖြယ္ရာရွိသည္။ ရခိုင္ရာဇဝင္ေဟာင္းမ်ား၌ ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည္မွာ ဗုဒၶ ပြင့္ေတာ္မမူမွီ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ဝ၀ ေက်ာ္ေလာက္မွ စ၍ဓညဝတီကို တည္ေထာင္သည့္ မာရယု မင္းဆက္ ၅၄ ဆက္မၽွ စိုးစံခဲ့ေၾကာင္း ဒုတိယအႀကိမ္ ဓညဝတီကိုတည္ေထာင္သည့္ကံရာဇာႀကီး မင္းဆက္ ၂၉ ဆက္ေျမာက္ စႏၵသူရိယမင္းသည္ ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ၿပီး မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို သြန္းလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း ေရးသား ေဖာ္ျပၾကသည္။

ရခိုင္ကမ္း ရိုးတန္းေဒသတဝိုက္တြင္ ေတြ႕ရွိရသည္။ အဆင့္အတန္းခ်င္း သမိုင္းဝင္ေထာက္အထားမ်ားအရ ပုဂံျပည္ မတိုင္မွီ ရာစု ႏွစ္မ်ားစြာကပင္ ျပည္နယ္ကေလးမ်ား မင္းဆက္မ်ား ထူေထာင္ၿပီးစီးေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။ အထူးသျဖင့္ ေဝသာလီ သပိတ္ေတာင္ ဓညဝတီ ျပည္နယ္မ်ားသည္ သူ႔ေခတ္ႏွင့္ သူ႔အခါ ထင္ရွားႀကီးက်ယ္ သည့္ျပည္နယ္ မ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းေဒသတစ္ခုလုံးကိုစည္းလုံး သိမ္းသြင္းသည့္ မင္းဆက္မ်ား မရွိခဲ့ေပ။ ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းေတာင္ပိုင္းရွိသံတြဲသည္ ၁၃ ရာစုခန႔္အထိ သီးျခားကင္းလြတ္ခဲ့သည့္ ျပည္နယ္ေဒသအျဖစ္ တည္ရွိခဲ့သည္။ ျမန္မာတစ္နိုင္ငံလုံးကို စတင္စည္း႐ုံးခဲ့သည့္ ပုဂံမင္းဆက္ဘုရင္မ်ား၏ လက္ ေအာက္ျပည္ နယ္မ်ားအျဖစ္ က်ေရာက္ျခင္းမရွိပဲ သီးျခားကင္း လြတ္ခဲ့ပါသည္။

ဘာသာေရး
ေရွးဦးပိုင္းတြင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ဟိႏၵဴအယူဝါဒကိုလက္ခံကိုးကြယ္ၾကၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္သူမ်ားျဖစ္လာၾကသည္။ ေရွးအစဥ္အဆက္ကတည္းက ဘာသာေရးကို ရိုေသကိုင္းရွိုင္း ၾကသည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္သည္။ ဓညဝတီေခတ္ ဘီစီ ၅ ရာစုတြင္ စႏၵသူရိယဘုရင္မင္းျမတ္၏ပင့္ဖိတ္မွုေၾကာင့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ရခိုင္ျပည္သို႔ႂကြေရာက္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ရိုးရာယဥ္ေက်းမွုႏွင့္ ဓေလ့ထုံးစံ

ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔ သည္ ရခိုင္ဘာသာစကားႏွင့္ ျမန္မာဘာသာစကားကို အမ်ားဆုံး အသုံးျပဳၾကသည္။ ရခိုင္ဘာသာစကားႏွင့္ ျမန္မာ ဘာသာစကားသည္ အေတာ္မ်ားမ်ားတူၿပီး ရသံ /r/ ႏွင့္ ဂ်သံ /j/ ထြက္ကြာသည္။ ရခိုင္စာေပ အေရးအသားႏွင့္ ျမန္မာစာေပး အေရး အသားသည္ တူညီသည္။

ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ သူတို႔သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ ပထမဦးဆုံးေသာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွုသည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ အေျခခံထား၍ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ စာေပ၊ ဂီတ ႏွင့္ အႏုသုခုမပညာရပ္တို႔သည္ ဘာသာေရးကို အေျခခံၿပီး တိုးတက္လာခဲ့သည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ က်င္ အားကစားႏွင့္ ဆီမီးခြက္အကတို႔သည္ထင္ရွားသည္။

ဝတ္စားဆင္ယင္မွု
ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာနိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ၿပီး ယဥ္ေက်းမွုႏွင့္ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မွုတြင္ အစဥ္အလာႀကီးမားသည္။ ရခိုင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ပုဝါစကို နဖူးတြင္ စည္းေႏွာင္ထားၿပီး ရင္ဖုံး တိုက္ပုံကို ရိုးရာပုဆိုးႏွင့္ တြဲဖက္ဝတ္ဆင္ၾကသည္။အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ ဇာပုဝါကို ရင္စလြယ္သိုင္းၿပီး ေကာ္လာမဲ့ ရင္ေစ့လက္ရွည္အကၤ်ီကို ရိုးရာလုံခ်ည္ႏွင့္ တြဲဖက္ဝတ္ဆင္သည္။ ၁၇ ရာစု ရခိုင္မင္းဆက္မ်ား၏ ဗိသုကာ လက္ရာမ်ားႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္ေလ့လာ နိုင္သည္။

ရခိုင္ရိုးရာအကမ်ား


  1. ဗုဒၶပူဇနိယအက (ဆီမီးခြက္အက)
  2. ငေစြအက
  3. သၽွင္ဒိုင္အက


ဘဂၤါ(၁၂)ၿမိဳ႕


  1. စစ္တေကာင္း
  2. ေရာင္ပူ
  3. ဂဂၤါသာရ
  4. ဒါကာ
  5. ေမာက္သူဇာ
  6. ကုမၻီလာ
  7. သၽွီလက္
  8. တိလဂၤါ
  9. ေဂါေတာပလႅင္
  10. ပဋိကၠယား
  11. ကံသာ
  12. ဘရိသတ္


ရခိုင္ေခတ္မ်ား

  1. ပထမ ဓညဝတီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၃၃၂၅ မွ ၁၅၀၇ BC အထိ၊
  2. ဒုတိယ ဓညဝတီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၁၅၀၇ မွ ၅၈၀ BC အထိ၊
  3. တတိယ ဓညဝတီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၅၈၀ မွ ၃၂၇ BC အထိ၊
  4. ေဝသာလီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၃၂၇ မွ ၈၁၈ AD အထိ၊
  5. ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ သကၠရာဇ္ ၈၁၈ မွ ၁၄၃၀ AD အထိ၊
  6. ေျမာက္ဦးေခတ္ သကၠရာဇ္ ၁၄၃၀ မွ ၁၇၈၄ AD အထိ၊


ရခိုင္(၇)မ်ိဳး


  1. ရခိုင္
  2. ကမန္
  3. ခါမီ
  4. ဒိုင္းနက္
  5. မရမာႀကီး
  6. ၿမိဳ
  7. သက္


ထင္ရွားေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ား


  1. ဘုရင္မင္းထီး
  2. ရခိုင္-ျမန္မာ ပ႑ိတ္ သမိုင္းပညာရွင္ ဦးဦးသာထြန္း
  3. ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ
  4. ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးေမေအာင္
  5. ဆရာႀကီး ဦးေရြဇံေအာင္
  6. သက္ႀကီးတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဆရာႀကီး ဦးစံေရႊ
  7. ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္ဇံေဝ
  8. နာမည္ႀကီးဥပေဒပါရဂူ ဦးခ်န္ထြန္း
  9. ဦးေအာင္စိန္သာ
  10. ေဒါက္တာေအးေမာင္
  11. ဦးေအးသာေအာင္
  12. သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာ ေအးေက်ာ္
  13. သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္း
  14. ​ေဒါက္တာ​ေစာလွ​ေဝ
  15. ရခိုင္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုရဲမင္းဦး
  16. Fokker(အဆိုေတာ္)
  17. ေနတိုး (႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္)
  18. ရတနာမိုင္
  19. မင္းေသြး
  20. ခန႔္စည္သူ

0 comments:

Post a Comment

ဤBlogကသင့္အတြက္အက်ိဳးရွိေစပါသလား
ရွိပါတယ္
မရွိပါ