အေသာကမင္းသည္ ထီးနန္းကို သိမ္းပိုက္ၿပီး၍ ေလးႏွစ္ ၾကာမွသာလၽွင္ (ဘီစီ ၂၇ဝ ျပည့္ဟု ခန္႔မွန္း ၾကသည္။) ရာဇဘိေသကကို ခံယူေတာ္မူသည္။ စာေပအေထာက္အထား မ်ားအရ ရာဇဘိေသကမခံယူမီ တကၠသိုလ္ျပည္၏ သူပုန္ သူကန္ရန္ကို ႏွိမ္နင္းျခင္းစေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရးကို ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိေနေၾကာင္း ယူဆရသည္။ ဘိုးေတာ္ႏွင့္ ခမည္းေတာ္တို႔နည္းတူ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ ရာဇဘိေသကခံယူေသာအခါ ေဒဝါနံပီယဟူေသာဘြဲ႕ ကို လည္းေကာင္း၊ ပီယဒႆီဟူေသာ ဘြဲ႕ကိုလည္းေကာင္း ခံယူသည္။ တစ္မိတည္းဖြား ညီေတာ္ျဖစ္ေသာ တိႆကုမာရ အား အိမ္ေရွ႕အရာ အပ္ႏွင္းသည္။ အဂၢမေဟာသီမိဖုရားႀကီး ကား အသႏၶီမိတၱတည္း။ ေဝဋိသေဒဝီသည္ သားေတာ္ မဟိႏၶ၊ သမီးေတာ္ သိဃၤမိတၱာတို႔ကို ပါဋလိပုတၱေနျပည္ေတာ္သို႔ ပို႔ေစ ၍ မိမိမူ ေဝဒိႆဂီရိၿမိဳ႕၌ပင္ ေနေလသည္။ မင္းတရားႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စည္းစနစ္ က်နစြာျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္း၌ နယ္ပယ္ အသီးသီးသို႔ မင္းညီမင္းသားမ်ားႏွင့္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရေသာ အမတ္ႀကီးမ်ားကို ေစလႊတ္ကာ အုပ္ခ်ဳပ္ေစသည္။ ျပည္နယ္ ႀကီးမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ရသူမ်ားကို ရာဇူကဟုေခၚ၍ ခ႐ိုင္ဝန္ အဆင့္အတန္းရွိ သူမ်ားကို ျပာဒီသိကဟုေခၚသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ တစ္ခုလုံးကို ဌာနအသီးအသီးခြဲ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေစရာ၊ ဌာနတာဝန္ခံ ကို မုခဟုလည္းေခၚ၍ မဟာမတၱဟုလည္း ေခၚသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးအတြက္ ခြဲျခားထားေသာ ဌာနမ်ားတြင္ စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းဌာန၊ အခြန္ေတာ္စည္းၾကပ္ေရးဌာနႏွင့္ စစ္တမ္း ေကာက္ယူေရးဌာန၊ ႏိုင္ငံတြင္း ႏိုင္ငံျပင္ပ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဌာန၊ တိုင္းရင္းထြက္ကုန္ပစၥည္းမ်ား စီမံခန္႔ခြဲေရးဌာန၊ အျမတ္ ေတာ္ေၾကးဌာနတို႔လည္း ပါဝင္သည္။
စစ္ဘက္၌လည္း ယင္းသို႔ပင္ ဌာနမ်ားခြဲ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ရာ ေရေၾကာင္း၊ စားနပ္ရိကၡာ၊ ေျခက်င္တပ္၊ ျမင္း တပ္၊ ရထား တပ္၊ ဆင္တပ္စသည့္ ဌာနတို႔ ျဖစ္သည္။ အျခားႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ လည္း သံတမန္ လဲလွယ္ဆက္သြယ္ကာ ခ်စ္ၾကည္စြာ ဆက္ဆံ ခဲ့ရာ၊ ဂရိႏိုင္ငံသည္လည္း အေသာကမင္းႀကီး၏ ေမာရိယ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ အဆက္အသြယ္ ရွိခဲ့သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ရာ၌ မင္းတရားႀကီးသည္ အခ်ိန္မေ႐ြး ေနရာမေ႐ြး ေဆာင္႐ြက္သည္။ ႏိုင္ငံၿငိမ္းခ်မ္း သာယာမႈကို မင္းတရားႀကီး သည္ ကိုယ္ေရးထက္မကပင္ အေလးျပဳေပသည္။ အေသာက မင္းတရားႀကီး ေရးထိုးခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္၌- တစ္ေလာကလုံး၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ရန္တာဝန္ထက္ ႀကီးေလးေသာ တာဝန္ဟူသည္ မရွိ။ ငါႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္သမၽွတို႔သည္ လည္း ေဝေနယ်သတၱဝါတို႔အား ဤ ပစၥဳပၸန္ဘဝ၌ ခ်မ္းသာ သုခ ျဖစ္ေစ႐ုံသာမက ေနာင္တမလြန္ဘဝပါ ေကာင္းရာသုဂတိ သို႔ ေရာက္ၾကေစျခင္းငွါ ငါ၌ ေဆာင္႐ြက္အပ္သည့္ တာဝန္ တည္းဟူေသာ ေႂကြးၿမီမွ လြတ္ကင္းေစရန္ ျဖစ္သည္ ဟူ၍ ပါရွိ ေလသည္။
ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း မင္းတရားႀကီးသည္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို တည္ေထာင္ႏိုင္သည္သာမက ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး ကို စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ေလရာ မင္းတရားႀကီး၏ အမိန္႔ရာဇသံကို ပါဋလိပုတၱ ေနျပည္ေတာ္မွ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသို႔ တိုင္လည္းေကာင္း၊ အာေရဗ်ပင္လယ္သို႔တိုင္လည္းေကာင္း မပ်က္မကြက္ ဦးထိပ္႐ြက္ဆင္၍ နာခံၾကရေလသည္။ အေသာကမင္းတရားသည္ ဖြားေတာ္မူသည္မွစ၍ မင္း အျဖစ္သို႔ ေရာက္သည္တိုင္ေအာင္ မ်ိဳး႐ိုးစဥ္လာ အတိုင္း ျဗဟၼဏ အယူဝါဒီတစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဘိုးေတာ္၊ ခမည္းေတာ္တို႔ ျပဳသကဲ့သို႔ပင္ အာဇီဝကတို႔အား ကိုးကြယ္၍ ေန႔စဥ္ အာဇီဝက ေျခာက္ေသာင္းတို႔အား နန္းေတာ္၌ ဆြမ္းဝတ္ျပဳသည္။ သို႔ေသာ္ ဘိသိက္ခံ၍ ေလးႏွစ္ေျမာက္ၿပီးေနာက္တြင္ နိေျဂာဓသာမေဏ ငယ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ဗုဒၶအယူဝါဒ၌ သက္ဝင္ယုံၾကည္ေသာ ဥပသကာတစ္ဦး ျဖစ္လာၿပီးလၽွင္ သာမေဏငယ္၏ ဆရာေတာ္ ျဖစ္ေသာ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆ မေထရ္ျမတ္ႏွင့္တကြ မ်ားစြာေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ကို ႐ိုေသစြာ ဆည္းကပ္ ကိုးကြယ္သည္။ ရဟန္းသံဃာတို႔ ေနစိမ့္ေသာငွါ ပါဋလိပုတၱ ေနျပည္ေတာ္၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္၌ အေသာကာရာမ ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးကို ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းခဲ့ရာ အေသာကမင္းတရားႀကီး ၏ ပထမဆုံးေသာ ကုသိုလ္ေတာ္ အေဆာက္အအုံႀကီး ျဖစ္ေပ သည္။
ကလိဂၤစစ္ပြဲတြင္ အေသာကမင္းႀကီး၏ ရာဇဝင္ေၾကာင္းကို လမ္းေျပာင္းလိုက္ေသာ စစ္ပြဲႀကီးဟု ဆိုရေပမည္။ မင္းတရာ ႀကီးသည္ ကလိဂၤကို ေအာင္ႏိုင္ရေသာ္လည္း ႐ႊင္လန္းအားရ ျခင္း မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ေသြးေခ်ာင္းစီးေအာင္ အျပင္းအထန္ တိုက္ခဲ့ၾကသျဖင့္ ကလိဂၤတိုင္းရင္းသား သိန္းေသာင္းမက ေသ ေၾက ပ်က္စီးၾကရသည္။ (သမုိင္းမွတ္တမ္းအရ လူေပါင္း ၁သိန္း နဲ႔ ၁သိန္းခြဲၾကားေသဆုံးခဲ့ရသည္)။ ေထာင္ေသာင္းခ်ီ၍ အိုးအိမ္မဲ့ ျဖစ္ၾက ရသည္။ ယင္းတို႔ကို ကိုယ္ေတာ္တိုင္ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႕ ျမင္ရေသာအခါ လက္နက္အားကိုးျဖင့္ သူတစ္ပါးအား ႏွိပ္စက္ သတ္ျဖတ္မိျခင္းကို ယူႀကဳံးမရ ျဖစ္မိသည္။ ရန္သူမ်ားကိုလည္း သနားစာနာမိသည္။ လူအခ်င္းခ်င္းအေပၚဝယ္ ေမတၱာတရား၊ ကိုယ္ခ်င္းစာ တရားတို႔ကိုသာ ပြားမ်ားမိေလသျဖင့္ စစ္အတိုက္ အခိုက္၌ မ်ားစြာၿငီးေငြ႕ စက္ဆုတ္သြားသည္။ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံ သားတို႔အား စိတ္ဝမ္းခ်မ္းေျမ႕စြာျဖင့္ ေနထိုင္ေစလိုေသာ စိတ္ မ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထိုေၾကာင့္ မိမိထက္အင္အားငယ္ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားကို လက္နက္အင္အား လူအင္အားျဖင့္ ဖိႏွိပ္တိုက္ခိုက္ အႏိုင္ယူသည္ထက္ ေမတၱာတရားျဖင့္ အႏိုင္ယူေတာ့မည္ဟု ဆုံးျဖတ္လိုက္ေလသည္။
ကလိဂၤမွ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ေမတၱာ တရားႏွင့္ က႐ုဏာတရားတို႔ကို အရင္းခံထား၍ သူတစ္ပါးအား ၫွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈကို မလိုလား၊ အားမေပးေသာ ဗုဒၶအယူဝါဒ ကို ပို၍ ၾကည္ၫိုေလးစားကာ ထက္ထက္သန္သန္ ဆည္းကပ္ ကိုးကြယ္ျခင္းကို ျပဳၿပီးလၽွင္ သာသနာေတာ္ကို မ်ားစြာ ခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူေလသည္။ တရားေတာ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ေနထိုင္ က်င့္ႀကံႏိုင္ရန္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးကို အထူး ျပဳျပင္ေတာ္မူသည္။ မိမိသာမက မိမိ၏ မိဖုရား၊ သားေတာ္သမီးေတာ္၊ ေႁခြရံသင္းပင္း အသိုက္အဝန္းႏွင့္တကြ မိမိ၏ ႏိုင္ငံသား အားလုံးတို႔၏ ပစၥဳပၸန္ႏွင့္ တမလြန္အက်ိဳး စီးပြားျဖစ္ထြန္းေရး၊ လူသားအခ်င္းခ်င္း၊ ျပည္ေထာင္အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ၾကည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေကာင္းျမတ္ေသာ တရားဓမၼျဖင့္ သာ ေအာင္ျမင္ရာသည္ဟူေသာ ဓမၼဝိဇယဝါဒကို လိုက္နာ က်င့္သုံးေစေလသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း၌ ဗုဒၶအယူဝါဒကို ၾကည္ၫိုေလးစားလာ သူမ်ား ေပါမ်ားလာေအာင္ အားထုတ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ၌ ရာထမ္းမႈထမ္းမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာျပည္နယ္မ်ား၌ ငါးႏွစ္ တစ္ႀကိမ္ လွည့္လည္၍ တရားဓမၼမ်ားကို လူအမ်ားအား ေဟာၾကားျပသရန္ ၫႊန္ၾကားသည္။ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ ဗုဒၶ ဂယာအစရွိေသာ ဘုရားရွင္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အထြတ္အျမတ္ ထားေသာ အရပ္မ်ားသို႔ အဖူးအေမၽွာ္ သြားေရာက္ၿပီးလၽွင္ ထိုေနရာ အရပ္မ်ား၌ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အအုံမ်ား စိုက္ထူတည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ မိမိေဆာင္႐ြက္သမၽွ အေၾကာင္း အရာမ်ားႏွင့္ တရားဓမၼ အဆုံးအမတို႔ကို ၾကာရွည္စြာ မေပ်ာက္ မပ်က္ တည္တံ့စိမ့္ေသာငွါ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္းရွိ နယ္ပယ္ အသီးသီးတို႔၌ ေက်ာက္တိုင္မ်ား၊ ေက်ာက္ျပားမ်ား၊ ေက်ာက္ဂူ လိုဏ္နံရံမ်ားတြင္ ကမၺည္း ေက်ာက္စာထြင္း၍ အႏွံ႔အျပား၌ ေမာ္ကြန္းထားခဲ့သည္၊ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ေနရာအႏွံ႔အျပား၌ ေမာ္ကြန္း ေက်ာက္စာမ်ားျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ရာ မိဂဒါဝုန္၊ လုမၺိနီစေသာ ဗုဒၶအယူဝါဒဆိုင္ရာ အထြတ္အျမတ္ ေနရာမ်ား၌လည္းေကာင္း၊ ပါဋလိပုတၱေနျပည္ေတာ္မွ မိုင္ေပါင္း ၁၀ဝဝဝ ေက်ာ္ေဝးေသာ အိႏၵိယ အေနာက္ ေျမာက္ေဒသ ပက္သၽွဝါခ႐ိုင္၌လည္းေကာင္း၊ ဘုံဘိုင္ျပည္နယ္အတြင္း၌ လည္းေကာင္း၊ ဩရိႆ(ကလိဂၤတိုင္း) ျပည္နယ္အတြင္း၌ လည္းေကာင္း စသျဖင့္ အိႏၵိယကၽြန္းဆြယ္တစ္ခုလုံး ေနရာ အႏွံ႔အျပား၌ ေတြ႕ရရာ စုစုေပါင္း ေက်ာက္တိုင္ ၃ဝ ေက်ာ္ခန္႔ စိုက္ထူခဲ့သည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။
အေသာကမင္းတရားႀကီးသည္ လူအေပါင္းအား ကိုယ္စိတ္ ႏွစ္ပါး ဆင္းရဲေအာင္ ႏွိပ္စက္ညွဥ္းပန္းျခင္း မျပဳေပ။ မင္း တရားႀကီးသည္ မိမိ၏ ႏိုင္ငံသားတို႔အတြက္သာမဟုတ္ ေက်ာသားရင္သား မခြဲျခားပဲ ကမၻာ တစ္ေလာကလုံးရွိ လူ သတၱဝါတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာအတြက္ လိုလားေတာ္မူေသာ စိတ္ထားရွိေၾကာင္းကို မလိဂၤတိုင္းတြင္ စိုက္ထူခဲ့ေသာ ေက်ာက္ စာတစ္ခု၌ – ငါသည္ ငါ၏ သားေတာ္ သမီးေတာ္တို႔အတြက္ ဤ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၌သာမက ေနာင္တမလြန္ဘဝ၏ ေကာင္းက်ိဳး ကိုပါ လိုလားေတာ္မူသကဲ့သို႔ လူခပ္သိမ္းတို႔အတြက္လည္း လိုလားေတာ္မူသည္။ လက္ေအာက္ခံ လူမ်ိဳးတို႔၏စိတ္၌ မင္းတရားႀကီးသည္ ငါတို႔၏ဖခင္သဖြယ္ ျဖစ္ပါေပသည္။ ငါတို႔ကို သူ႕ကိုယ္အား သူခ်စ္သကဲ့သို႔ ခ်စ္ပါေပသည္။ ငါတို႔ ကား မင္းတရားႀကီး၏ သားသမီးသဖြယ္ ျဖစ္ပါ ေပသည္ဟူ၍ ေအာက္ေမ့သေဘာထားလာရန္ ေဆာင္ ႐ြက္ရမည္ဟု အရာ ထမ္းအမႈထမ္းမ်ား လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ရန္ ၫႊန္ၾကားထား ခ်က္အရ သိရေလသည္။
အေသာကမင္းတရားသည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို လြန္စြာ ခ်ီးျမႇင့္လင့္ကစား အျခားေသာ ဘာသာအယူဝါဒ မ်ားအား အျပစ္ဆိုျခင္း၊ ႐ႈတ္ခ်ျခင္း၊ မျပဳေခ်။ ကိုယ္ေတာ္တိုင္သာမက ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္းရွိ လူခပ္သိမ္း တို႔အား တစ္ဦး၏ အယူဝါဒ ကို တစ္ဦးက ႐ႈတ္ခ်ျခင္း ျပစ္တင္ျခင္းမျပဳရန္လည္း အမိန္႔ ထုတ္ထားခဲ့သည္။ ဗုဒၶသာသနာအတြက္ ေစတီပုထိုးေက်ာင္း ကန္စရပ္တို႔ကို ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းသည့္နည္းတူ အာဇီဝက မ်ားအတြက္ လည္းေကာင္း၊ ျဗဟၼဏဝါဒီမ်ားအတြက္ လည္း ေကာင္း၊ ဂ်ိန္းဝါဒီမ်ားအတြက္လည္းေကာင္း အယူဝါဒေရးရာ အေဆာက္အအုံမ်ားကို ထိုင္သင့္သလို ေဆာက္လုပ္ လႉဒါန္း ေလသည္။
သို႔ေသာ္ မင္းတရားႀကီးသည္ ဗုဒၶသာသနာကို လြန္စြာ ခ်ီးျမႇင့္သျဖင့္ သာသနာေတာ္တြင္ အလြန္ျပန္႔ေျပာေသာ လာဘသကၠာရျဖစ္သည္။ ထိုအခါ လာဘ္လာဘကို ေမၽွာ္ကိုး၍ တိတၳိ တကၠတြန္းတို႔သည္ ရဟန္းခြင္သို႔ ခိုဝင္လာၾကရာ သာသနာေတာ္တြင္ အညစ္အေၾကး တင္လာသည္၊ ထိုေၾကာင့္ မင္းတရားႀကီးသည္ အရွင္ ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္၏ အဆုံးအမကိုယူ၍ သာသနာအတြင္းမွ ရဟန္းတုရဟန္းေယာင္ မ်ားကို ဖယ္ရွား ရွင္းလင္းပစ္ၿပီးေနာက္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းသြားေစရန္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅ ခုႏွစ္တြင္ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ကိုပင္ အမႉးထား၍ တတိယ သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူေလသည္။
သာသနာေတာ္ သန္႔စင္သြားၿပီးေနာက္ သာသနာေတာ္ကို အဓြန္႔ရွည္ၾကာစြာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေစလိုေသာ ဆႏၵသည္ မင္းႀကီး ၌ ျပင္းျပလွသည္။ ထိုေၾကာင့္ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ ျမတ္အား သာသနာေတာ္သည္ ေနာင္အခါ အဘယ္အရပ္၌ တည္လတၱံ႕နည္းဟု ေမးေလၽွာက္လၽွင္ အရွင္မေထရ္ျမတ္က ပစၥႏၲရာဇ္တိုင္း၌ တည္လတၱံ႕ဟု ေျဖၾကားခ်က္အရ ပစၥႏၲရာဇ္ ကိုးဌာန (ကိုးတိုင္းကိုးဌာန)သို႔ သာသနာျပဳ ရဟႏၲာ ရွင္ျမတ္ တို႔အား ေစလႊတ္၍ ဗုဒၶသာသနာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ေတာ္ မူေလသည္။ (ဗုဒၶသာသနာဝင္) ထိုမၽွသာမကေသး အေသာကမင္းႀကီး၏ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဂရိစေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္လည္း အဆက္အသြယ္ ရွိသျဖင့္ ဆီးရီးယား၊ အီဂ်စ္၊ ဂရိစေသာ ႏိုင္ငံတို႔သို႔လည္း ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ အရွိန္အဝါ ပ်ံ႕ႏွံ႔ က်ေရာက္ခဲ့ေလသည္။ အေသာကမင္းတရားႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ စည္ပင္ဝေျပာ သာယာေရး၊ ခပ္သိမ္းေသာ သတၱဝါတို႔၏ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာေရးအတြက္ အသက္ထက္ ဆုံး ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူ ခဲ့ၿပီးလၽွင္ ဘီစီ ၂၃၂ ခုႏွစ္ ခန္႔တြင္ လြန္ေတာ္မူသည္။
အေသာကမင္းတရားႀကီး၏ အေၾကာင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ကမၻာေက်ာ္ အဂၤလိပ္ စာေရးဆရာႀကီး အိပ္၊ ဂ်ီ၊ ဝဲက ကမၻာ့ ရာဇဝင္ အေစာင္ေစာင္တို႔တြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားၾက ကုန္ေသာ မင္းဧကရာဇ္မ်ားစြာအနက္ အေသာကမင္းတရားႀကီး တစ္ပါးတည္းသာလၽွင္ ၾကယ္တာရာအလား ထြန္းလင္း ေတာက္ပျခင္းရွိ၍ ယင္း၍ ဘြဲ႕ေတာ္နာမံသည္ (႐ုရွ)ေဗာ္လဂါ ျမစ္မွသည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတိုင္ေအာင္ ကမၻာတစ္လႊား၌ ျပန္႔ေမႊး ေက်ာ္ၾကားလ်က္ အေလးအျမတ္ျပဳျခင္းကို ခံရေလသည္ဟု ကမၻာ့သမိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္စာအုပ္ႀကီး၌ ေဖာ္ျပခ်ီးက်ဴးေရးသား ထား ေလသည္။
အာေသာက ေက်ာက္စာ ျမန္မာ ဘာသာျပန္
အရွင္ အာဒိစၥဝံသ ဆရာေတာ္ (၁၈၈၃-၁၉၅၁) သည္ အာေသာကမင္းႀကီး ၏ ဩဝါဒ အႏုသာသနိ ေက်ာက္စာေတာ္မ်ား ကို မူလ ပါဠိဘာသာ မွ ျမန္မာဘာသာ သို႔ ျပန္ဆိုေတာ္ မူသည္။ ယင္း ေက်ာက္စာမ်ား ကို အဂၤလိပ္၊ ဟိႏၵီ၊ သကၠတ စသည့္ ဘာသာ အသီးသီး သို႔ ျပန္ဆိုၿပီး ျဖစ္ေသာ္ လည္း ျမန္မာဘာသာ သို႔ ျပန္ဆိုျခင္း မျပဳရေသး သျဖင့္ ျပန္ဆိုရျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဆရာေတာ္ သည္ ပါဠိဘာသာ ကို သာမက သကၠတ၊ အူရဒူ၊ ဗဂၤလိ၊ ဟိႏၵီ၊ ဂု႐ု၊ မုခိ၊ အဂၤလိပ္ ႏွင့္ ဂ်ာမန္ ဘာသာ တို႔ကိုလည္း ေလ့လာ ဆည္းပူးထား သျဖင့္ အာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားကို ပါဠိဘာသာမွ ျပန္ဆို ရာတြင္ အဂၤလိပ္၊ ဟိႏၵီ၊ သကၠတ စသည့္ ဘာသာျပန္မူမ်ား ႏွင့္လည္း ၫွိႏႈိင္း တိုက္ဆိုင္ခဲ့သည္။ ယင္း ဘာသာျပန္ သည္ ၁၉၃၁-၃၂ အတြက္ ေဝလမင္းသားစာေပဆု ရရွိခဲ့သည္။
Singh 2008, p. 331
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ(၁၄)
ေဒါက္တာတင္ေအာင္၊ မင္းေက်ာ္, နတ္ႏြယ္၊ လွသမိန္၊ (ရန္ကုန္၊ စာေပဗိမာန္). ဘာသာျပန္ စာေပစာတမ္းမ်ား, ျပည္သူ႕လက္စြဲစာစဥ္ ဒုတိယတြဲ.
ဆရာပါရဂူဘာသာျပန္သည္၊ ကမၻာ့အေၾကာင္းတေစ့တေစာင္း၊မူရင္း Glimpses of world history by Jawaharlal Nehru
The 100 A Ranking of the most influential persons in History by H.Hart
Myanmar Wikipedia
Ref ; Thutazone
0 comments:
Post a Comment